Безпечних гаваней для ухилення від оподаткування поменшає Українські багатії, які свого часу вивели гроші до Кіпрської зони пільгового оподаткування, втратять значну частину своїх капіталів. За різними даними, обсяг українських грошей на Кіпрі може становити від 12 до 25 млрд. доларів. Сума величезна. Податок на депозити, запроваджений урядом Кіпру заради порятунку економіки острова, вдарить і по українських товстосумах: їхні втрати через кіпрську кризу складатимуть від 1,5 до 2 млрд. доларів. Зрозуміло, що олігархи лишатися в накладі не збираються: їхні втрати відшкодовувати доведеться пересічним українцям. За даними Держстату, маленький Кіпр є найбільшим інвестором України - тільки в минулому році кіпрські компанії інвестували в нашу країну 2,6 млрд доларів - майже половину всього обсягу прямих іноземних інвестицій (4,56 млрд. доларів). Але всім зрозуміло, що це не кіпрські, а українські гроші, які лише «прикидаються» кіпрськими, щоб не платити податки. Тепер цим капіталам доведеться шукати нову «прописку». Втім, на думку багатьох експертів, Кіпр - це лише початок. Посилення вимог до офшорів - питання часу. Безпечних гаваней для ухилення від оподаткування поменшає, а надійних, може статися, і не залишиться зовсім (Кіпр теж вважали надійним укриттям). Ймовірно, що частина офшорних грошей повернеться і зміцнить економіку України. Настав час, коли олігархам треба зрозуміти: простіше чесно заплатити у своїй країні податки і не ризикувати втратою величезних сум за кордоном. Парадокс, але з огляду на кризу єврозони вдома зараз безпечніше. Від повернення виграють усі: самі олігархи, країна і пересічні українці. До речі, російська влада пропонує власникам рахунків на Кіпрі переводити кошти до банків РФ, де «ці гроші надійно захищені». Україна теж кличе додому капітали, що втекли. Але лише на добру волю олігархів влада не розраховує і готова запропонувати свої методи боротьби з відмиванням грошей. Допоможе в цьому новий закон про трансфертне ціноутворення. Трансфертне ціноутворення – це реалізація товарів та послуг взаємозалежними (пов'язаними) особами за внутрішньофірмовими, відмінними від ринкових, цінами. Тобто хитромудра схема мінімізації податків. За даними податківців, завдяки цій схемі з України від оподаткування виводиться близько 100 млрд. грн. У результаті щороку і держбюджет не отримує ще 20-25 млрд. грн. Ці гроші для нашої країни не зайві. Тому прийняття розробленого податківцями законопроекту про трансфертне ціноутворення може стати справжнім проривом у боротьбі з «оптимізаторами». Законопроект на початку 2013 року був схвалений урядом, тепер слово за депутатами Верховної Ради. На думку експертів, саме шляхом контролю за трансфертними цінами влада може змусити великий бізнес платити гроші в український бюджет. Йдеться не лише про офшори. Згідно із законопроектом, крім зовнішньоекономічних операцій з резидентами країн з низьким рівнем оподаткування, пропонується контролювати операції всередині групи компаній або між пов'язаними особами, якщо обсяг операцій з контрагентом перевищив 50 млн. гривень на рік. Передбачається, що кожного року до 1 травня бізнес звітуватиме про контрольовані операції та надаватиме документацію про трансфертне ціноутворення по операціях, в іншому випадку загрожує досить значний штраф у розмірі 5% від суми контрольованої операції. Крім того, передбачено запровадження спеціальних перевірок щодо трансфертного ціноутворення. Вперше наш уряд все ж наважився дати бій товстосумам, щоб змусити їх платити податки на загальних підставах. А парламентарі чомусь розглядати це питання не поспішають і поки пере- ймаються «більш важливими» справами: то блокують трибуну, то б'ються через мову виступів. До рішення кардинально важливих для економіки країни проблем депутатські руки не доходять. Чи не тому, що багато «кіпріотів» і «оптимізаторів» водночас є депутатами Ради або мають там своїх лобістів? У цивілізованих країнах, які не хочуть втрачати гроші, діють закони, що регулюють питання трансфертного ціноутворення. Наприклад, у США відповідні закони були ухвалені ще в середині 60-х років минулого століття. Тож в Україні ця проблема потребує нагального вирішення. Причому одних змін у національному законодавстві для успішної боротьби з виведенням грошей з-під оподаткування буде недостатньо, вважають експерти. Контроль трансфертного ціноутворення - найефективніший метод з наявних сьогодні у світі, але для його оптимального застосування потрібно розвивати міжнародне співробітництво в цій сфері. Олександр ІВАНЧУК