У сучасному світі рівень правового захисту прав та свобод людини і громадянина є ключовим показником демократизму суспільства і держави. У демократичній, правовій державі кожне право особи, закріплене належним чином, забезпечується всією повнотою влади. Особливе місце в системі засобів захисту прав, свобод та законних інтересів громадян посідає реалізація їхнього права на звернення. У ст. 40 Конституції України зазначено, що громадяни України мають право звертатися до органів державної влади і місцевого самоврядування та встановлено обов'язок органів влади та посадових осіб розглядати звернення й надавати обгрунтовані відповіді. Питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права вносити в органи державної влади, об'єднання громадян відповідно до їхнього статуту пропозиції про поліпшення їхньої діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії службових осіб, державних і громадських органів насамперед регулює Закон України «Про звернення громадян». Цей закон забезпечує громадянам України можливості для участі в управлінні державними і громадськими справами, впливу на поліпшення роботи органів державної влади і місцевого самоврядування, підприємств, установ, орга-нізацій незалежно від форм власності, для відстоювання своїх прав і законних інтересів та відновлення їх у разі порушення. Отже право на звернення є важливим конституційно-правовим засобом захисту та однією з організаційно-правових гарантій дотримання прав і свобод громадян. Це право включає дві складові. Слід зазначити, що організація роботи з розгляду звернень, особистого прийому громадян, а також первинний розгляд запитів на доступ до публічної інформації є одним із пріоритетних напрямів роботи Чернівецького міського управління юстиції, що забезпечує реалізацію конституційного права громадян на звернення до органів державної влади. Важливим заходом реалізації конституційного права громадян на звернення є також особистий прийом громадян. Прийом громадян здійснюється не тільки в міському управлінні юстиції але й в усіх його структурних підрозділах, керівниками та посадовими особами, які мають право приймати рішення з питань, що входять до їхньої компетенції. Органи юстиції, підприємства, установи й організації, що належать до сфери управління Міністерства юстиції України, розглядають звернення громадян без стягнення за це плати. Щорічний аналіз звернень громадян України, що надходять до міського управління юстиції та його структурних підрозділів, дає можливість робити висновки про реальний стан здійснення конституційних прав громадян на звернення та про стан розв'язання питань, порушених у цих зверненнях. Питання стану роботи зі зверненнями громадян постійно заслуховують на нарадах при начальникові Чернівецького міського управління юстиції. За результатами розгляду звернень, що надходили до управління юстиції та його структурних підрозділів, слід зазначити, що їх розглядали своєчасно, без порушень строків, установлених законодавством. Не допущено надання неоднозначних, необгрунтованих, неповних відповідей на звернення громадян. Керівництво управління юстиції приділяє особливу увагу вирішенню проблем, з якими звертаються ветерани війни та праці, інваліди, громадяни, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи, багатодітні сім’ї, які потребують соціального захисту та підтримки. З метою поінформованості мешканців міста щодо їх прав та можливостей вирішення нагальних проблем, підвищення рівня юридичної обізнаності проведено низку «гарячих» телефонних ліній. Керівник управління та спеціалісти структурних підрозділів проводили прямі «гарячі» телефонні лінії згідно з графіком, затвердженого начальником Чернівецького міського управління юстиції 4 січня 2013 року № 7. За 5 місяців цього року фактично надано 36 консультацій з різноманітних питань. Чернівецьке міське управління юстиції особливу увагу приділяє питанням виявлення та усунення причин, що породжують скарги громадян, вживає заходів для запобігання виникненню підстав для обгрунтованих повторних звернень та звернень до органів вищого рівня, вирішення питань про відповідальність посадових осіб, з вини яких допущені порушення, бюрократизм і тяганина, що стали причиною звернення громадянина зі скаргою. Крім цього, міське управління юстиції постійно організовує роз'яснення конституційних прав і обов'язків громадян, законодавства щодо розгляду пропозицій, заяв і скарг, повноважень органів виконавчої влади і місцевого самоврядування в розв'язанні питань, що порушують громадяни у зверненнях, порядку оскарження прийнятих рішень. Переймаючись проблемами людей, спеціалісти управління роблять все для того, щоб громадяни могли отримати відповіді на всі питання, які їх цікавлять. З цією метою проводиться широка інформаційно-роз’яснювальна робота: виступи по радіо, публікації в друкованих засобах масової інформації, співпраця з профспілковими та громадськими організаціями інвалідів, "чорнобильців”, виготовлення брошур, буклетів, листівок на актуальні теми. Під час виступів у засобах масової інформації надаємо роз'яснення з питань, що належать до компетенції органів юстиції, та вказуємо можливі шляхи їхнього вирішення. Тетяна КОШКЕР, заступник начальника Чернівецького міського управління юстиції